Edison Jazz/World Oeuvreprijs 2019 voor Angélique Kidjo

Angelique Kidjo

De Edison Stichting kent de Oeuvreprijs Jazz/World 2019 toe aan de West-Afrikaanse zangeres Angélique Kidjo. Juryvoorzitter Imme Schade van Westrum: “Sinds de vroege jaren tachtig heeft Angélique Kidjo met haar muziek letterlijk werelddelen verbonden. Met de beste musici uit Afrika, Amerika en Europa creëerde de zangeres een veelzijdig, eigenzinnig én reeds decennia gelauwerd oeuvre. Ze zong in Carnegie Hall en in Parijs onder de Arc De Triomphe voor meer dan 70 staatshoofden. De Beninese ‘singer-songwriter’ hoort als geen ander thuis in de imposante erelijst van Edison Oeuvreprijswinnaars.”

De prestigieuze prijs wordt aan Angélique Kidjo uitgereikt op zondag 7 juli tijdens Edison Jazz/World dat plaatsvindt bij het Rotterdamse jazzpodium LantarenVenster. Het concert en uitreiking is onderdeel van North Sea Round Town – het fringe festival van North Sea Jazz Festival. Angélique Kidjo zal de prijs hoogstpersoonlijk in ontvangst komen nemen en een uur durend concert verzorgen samen met haar band. Naast Kidjo maken ook de andere winnaars hun muzikale opwachting én wordt de avond besloten met een unieke Edison Jamsessie.

De in Benin geboren zangeres wordt ook wel “de belangrijkste diva van Afrika” genoemd. Zij heeft de West-Afrikaanse tradities uit haar jeugd samengevoegd met elementen uit de Amerikaanse R&B, funk en jazz, evenals invloeden uit Europa en Latijns-Amerika. Haar debuutalbum ‘Pretty’ nam zij op in 1981 en leverde de hitsingle ‘Ninive’’ op. De zangeres verhuisde een paar jaar later naar Parijs waar ze zich aansloot bij de groep Pili Pili, opgericht door de Nederlandse jazzpianist en toetsenist Jasper van ’t Hof. Met deze groep nam zij drie albums op en later nog een soloalbum. Hiermee kwam ze onder de aandacht van Chris Blackwell van Islands Records en leverde deze samenwerking haar in de jaren ’90 een reeks veelgeprezen albums op, waaronder het succesalbum ‘Logozo’, welke haar bekendmaakte aan een wereldwijd publiek.

In deze tijd verruilde Kidjo Parijs voor New York en volgde al snel een eerste Grammy-nominatie voor de hitsingle ‘Agolo’ dankzij de innovatieve video. En daar bleef het niet bij, het album ‘Djin Djin’, dat bijdragen bevat van onder andere Carlos Santana, Alicia Keys, Joss Stone, Peter Gabriel, Ziggy Marley en Branford Marsalis, won in 2008 een Grammy Award en leverde haar album ‘Oyo’ in 2011 een Grammy-nominatie op. Voor het album ‘Eve’ keerde Kidjo terug naar Afrika, waar ze veldopnames maakte van lokale vrouwenkoren en vervolgens verwerkte in de nummers van het album. Het bleek een gouden greep, want dit album won in 2015 een Grammy Award en dat gebeurde nog eens in 2016 voor het orkestrale album ‘Sings’ met het Orchestre Philharmonique De Luxembourg, welke beide zijn uitgebracht door het label Savoy / 429 Records.

In het jaar 2017 bracht Kidjo haar interpretatie van de klassieker ‘Remain in Light’ van Talking Heads uit en werkte hiervoor samen met supersterproducent Jeff Bhasker (Kanye West, Jay Z, Drake, Beyoncé, Bruno Mars en Taylor Swift). Klassieke nummers zoals ‘Crosseyed and Painless, ‘Once in a Lifetime’ en ‘Born Under Punches (The Heat Goes On) zijn te horen in opwindende ritmes met Afrikaanse gitaren en zorgde voor een uitverkochte show in Garnegie Hall. Nog maar een paar weken geleden is haar nieuwe album ‘Celia’ uitgebracht door het Franse Decca Records en gaat ongetwijfeld net zo’n succes worden.

Dit veelzijdige oeuvre en haar veelzijdige muzikale kwaliteiten maakt dat deze wereldster de Edison Jazz/World Oeuvreprijs als geen ander verdient.