Bokante & Metropole Orkest – What Heat

Bokante is een project van de nog maar 34 jaar jonge Michael League, vooral bekend van zijn eerdere project ‘Snarky Puppy’ waarmee hij grote triomfen vierde en waarmee hij eerder een Grammy Award won, in de samenwerking met het Metropole Orkest en dirigent Jules Buckley.

Nu heeft League dus in het Bokante project de stap gemaakt van pure jazz-fusion naar de immens rijke bibliotheken van de wereldmuziek als inspiratiebron. League heeft in de samenstelling van dit nieuwe project niets aan het toeval overgelaten. Naast het wereldberoemde Metropole orkest maakt de fantastische zangeres Malika Tirolien en een aantal muzikanten met ervaring bij Paul Simon, Sting en Yo-Yo-Ma deel uit van de achtkoppige band.

Zangeres Malika Tirolien is een ware aanwinst. Afkomstig uit Canada, maar geboren op Guadeloupe zingt ze net zo makkelijk in het Frans, Engels als in het Creole. Michael League ontdekte haar toen ze zong bij het bekende Cirque du Soleil. Dat League niet met middelmatige muzikanten in zee gaat blijkt ook weer uit dit tot in de perfectie uitgevoerde en geproduceerde album. Arrangementen zijn rijk, en zodanig geproduceerd dat alle lagen goed te horen blijven en een mooie, prettige sound blijft over.

West Afrikaanse Mali Blues zijn vertegenwoordigd, maar ook de arabische pentatoniek is terug te horen in met name de Strijkers arrangementen van het Metropole Orkest die bij vlagen doen denken aan de prachtige strijkarrangementen van het prachtige live album ‘1,2,3, Soleils’ van de helaas te vroeg overleden Rachid Taha, samen met Khaled en Faudel.

Het album kan gezien worden als een showcase van prachtige muziek, uitgevoerd door topmuzikanten. De manier waarop de prachtige zang van Tirolien zich vermengd met de backingvocals en haar weg vindt door de accoorden van de muziek maakt dat de muziek je raakt waar hij je hoort te raken, in het hart.

Hoogtepunten op het album zijn de bluesy openingstitel ‘All the way Home’, het bijzonder ritmische ‘Reparasyons’ met een hoofdrol voor de djembe, en het eclectische ‘Don’t do it’ waarin de West Afrikaanse djembe ritmes meesterlijk worden gemengd met high life achtige gitaren en de zouk achtige zangmelodieen.

Laten we hopen dat Bokante nog even doorgaat met het openen van de bibliotheken van de wereldmuziek. Het album is wat een ‘Shoestring’ reisgids is voor de nieuwsgierige reiziger. Bokante als wegbereider naar een meer open naar de orginelen die achter dit prachtige album nog voor velen verborgen liggen? Laten we daar voor tekenen. (8/10) (Real World Records)