Madeleine Peyroux – Secular Hymns

MadeleinePeyroux_SecularHymns_Cover_HDDe Amerikaanse Madeleine Peyroux wordt met grote regelmaat vergeleken met Billie Holiday. Niet vanwege het leven (Gelukkig), maar zeker wel vanwege de geweldige stem van Peyrou. Een groter complimet kan je niet makkelijk krijgen. De Amerikaanse jazz-zangeres komt nu het album ‘Secular Hymns’. Een  nieuw album, opgenomen voor een live-publiek, waarop de Amerikaanse jazz-zangeres haar eigen draai aan oude gospelnummers, bluesliedjes en moderne klassiekers geeft.

Op ‘Secular Hymns’, opvolger van ‘The Blue Room’ uit 2013, interpreteert Madeleine Peyroux op haar unieke, eigen wijze het werk van bluesartiesten Willie Dixon en Lil Green, zingt ze gospels van Sister Rosetta Tharpe, geeft ze een eigen versie van een nummer van dub ster L inton Kwesi Johnson en zingt ze werk van Tom Waits, Townes Van Zandt en Allen Toussaint. ‘Secular Hymns’ eindigt met een traditionele Afro-Amerikaanse ‘spiritual’.

Het idee voor ‘Secular Hymns’ ontstond net zo spontaan als de bijzondere opnames ervan. Madeleine Peyroux en haar twee vaste muzikanten werden door de Franse chef Raymond Blanc uitgenodigd om de muzikale aankleding van een groot diner te verzorgen. De Fransman had een verrassing in petto, zowel voor zijn gasten als voor Madeleine Peyroux. Een intiem optreden in een 12e eeuws kapelletje op het platteland van Oxforshire.

De jazz-zangeres vertelt: “At the sound check, I was singing Randy Newman’s song ’Guilty,’ and it was amazin g the way my voice sounded in the cavernous room. It has a wood ceiling that gave my voice a reverb. My live engineer Doug Dawson told me I should make a record there.”

Dat idee stond Madeleine Peyroux wel aan, en maanden later keerde ze terug om nieuw werk in de kapel op te nemen. Ze huurde de bijzondere locatie voor drie dagen af: een dag om de studio op te zetten, een dag om live op te nemen met publiek bestaande uit mensen uit het dorp en een derde dag om eventuele delen van nummers opnieuw op te nemen.

Het resultaat is te horen op het nieuwe album ‘Secular Hymns’. Haar duidelijk verstaanbare stem vloeit samen met het geluid van de overdaad an instrumentarium op het album, waarvoor Peyroux een compleet orkest inschakelde. Niets echter klinkt als overkill, maar juist alsof je er zelf bij zit. Met het album slaat de Amerikaanse de spreekwoordelijke spijker recht op de kop en geeft aan een goede kandidate te zijn voor het North Sea Jazz Festival 2017. (8/10) (Verve)

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *