Bart Wirtz komt met nieuw album ‘Beneath the Surface’

‘Het hoofd versus het hart’ vormt het centrale thema op ‘Beneath the Surface’. Het nieuwe album van altsaxofonist Bart Wirtz gaat over verschillende soorten emoties, emoties die aan en ónder de oppervlakte liggen. De tracks kleuren elk een ander gevoel en samen een volledig pallet. Met dit vierde solo studioalbum slaat Wirtz een nieuwe richting in. De blend van hiphop, rock, jazz en funk breekt met het geluid van zijn eerdere werk. ‘Beneath the Surface’ verschijnt op 7 oktober op Wirtz’ eigen label iDreamer Records.

Bart WirtzDe altsaxofonist maakt al meer dan tien jaar deel uit van het Artvark Saxophone Quartet, speelt in het New Rotterdam Jazz Orchestra en was (mede-)oprichter en artistiek leider van Monsieur Dubois en The Young Sinatras (later The Very Next). Hij sleepte verschillende jazzprijzen in de wacht waaronder de Erasmus Jazzprijs, Leiden Jazz Award en de Breda Jazzprijs.

In 2012 zorgde Wirtz’ tweede, het in New York opgenomen, album ‘iDreamer’ (met o.a. Nicholas Payton) voor een stroomversnelling in de carrière van Wirtz. Het leverde hem de Edison Jazzism Publieksprijs 2012 op. The track ‘Evolution of the Innocent’ belandde op een Spotify playlist en werd meer dan drie miljoen keer gestreamd. Voor de opvolger ‘Interview’ (2014) werkte Wirtz samen met de Amerikaanse trompettist Sean Jones. Op 7 oktober 2016 verschijnt ‘Beneath the Surface’.

Emoties die aan en ónder de oppervlakte liggen vormen de rode draad op het nieuwe album. Sommige emoties zoals persoonlijke twijfel, onzekerheid zijn duidelijk, andere blijven vaag en ongrijpbaar. Om er grip op te krijgen moeten ze sowieso eerst worden geuit! Wirtz reflecteert op het verleden, geeft een visie voor de toekomst en grijpt het ‘nu’.

De blend van hiphop, rock, jazz en funk heeft Wirtz niet eerder, en niet op deze manier, op een plaat gezet. De toevoeging van elektronica en effecten creëert de illusie dat sommige geluiden en ritmes uit ‘een kastje’ komen terwijl ze in werkelijkheid met echte instrumenten, vervormd door effecten, zijn ingespeeld. Het album is niet zozeer gericht op Wirtz’ eigen saxofoonspel, maar meer vanuit de dieperliggende behoefte om mooie muziek te maken. Geen wereldkampioenschap saxofoon spelen.

Wirtz schreef de composities goeddeels zelf en tekende ook weer voor de productie. Naast saxofoon is hij te horen op varitone, organelle, fluit, percussie, omnichord en vocalen. De band wordt verder gevormd door Emiel van Rijthoven op toetsen, Kasper Kalf op bas en Niek de Bruijn op drums. Frank Wienk (ook wel bekend als Binkbeats) verzorgt percussie, vocalen, synths & sounds. Gastbijdragen zijn er van de Britse rapper/saxofonist Soweto Kinch, zangeressen Ntjam Rosie en Ai Ming Oei en van Lucas Meijers op gitaar, Mete Erker op basklarinet en Louk Boudesteijn op trombone.

De basis voor het album is gelegd in België, in de fameuze Jet Studio Brussel. Voor de mix tekende de in Duitsland werkende Richard Ojijo (Cody Chestnutt, Selah Sue); voor de master Zlaya Loud! (Motorpsyho, The Gathering, The New Cool Collective, Nynke Laverman).