Hammer, Martin, Tacuma & Saft – Blind On Blind

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ‘Blind On Blind’ van het New Yorkse kwartet Hammer, Martin, Tacuma & Saft is nu al een van de beste en origineelste albums van 2016. Uiteraard is dat subjectief, maar afgezien van het fantastische muzikale spel, verdient het compositieproces van deze plaat alle aandacht en bewondering.

Hammer Martin Tacuma Saft - Blind On Blind
‘Blind On Blind’ is een project van gitarist, componist en producer Chuck Hammer. Deze muzikant verlegde eind jaren 70 de grenzen van gitaartexturen; de wijze waarop melodie, ritme en harmonie als laagjes op elkaar worden gestapeld en gecombineerd tot een compositie. Rocksterren Lou Reed en David Bowie raakten onder de indruk van de jonge gitaarheld. Bowie charterde Hammer voor zijn album ‘Scary Monsters (Super Creeps)’ en Reed huurde hem in voor diens ‘Growing Up In Public’ plaat. Daarnaast nam hij de jonge gitarist mee tijdens meerdere wereldtournees.

Geïmproviseerde lagen

Na zijn avonturen met Bowie en Reed stortte Hammer zich op het maken van soundtracks waarbij hij het principe van texturen verder ontwikkelde en toepaste. Blind on Blind borduurt voort op deze expertise. Vanuit het idee voor een album met geïmproviseerde lagen muziek verzamelde Hammer, zonder een compositielijn op papier, drie van de belangrijkste muzikanten uit de hedendaagse New Yorkse jazzscene bij elkaar: drummer Billy Martin (Medeski, Martin & Wood), bassist Jamaaladeen Tacuma (Ornette Coleman) en toetsenist Jamie Saft (John Zorn). Die zette hij afzonderlijk aan het werk in studio’s in en rondom New York, met als opdracht muziek te improviseren naar gevoel, ritme en melodie.

Als een filmmonteur akkerde Hammer zich door uren aan opnames en beluisterde welke secties het beste in elkaar zaten. Stapsgewijs selecteerde hij fragmenten van de drum-, bas- en toetsenpartijen die pasten in zijn visie. Die verschillende stukken bewerkte hij met gedetailleerd knip- en plakwerk tot soms hele nieuwe combinaties. Daar stapelde Hammer zijn gitaarimprovisaties bovenop. Na zeeën van studiotijd ontstonden er 14 composities.

Sonisch muzieklandschap    

Het resultaat van Hammers exercitie is even indrukwekkend als oorstrelend. ‘Blind On Blind’ is een ruim 75 minuten durend avontuur waarin de werelden van jazzrock en avant-garde elkaar kruisen in een sonisch muzieklandschap rond de texturen van Hammer. Safts spel op de Rhodes en piano is harmonieus complex, maar knap en doordacht. Martin voegt geraffineerde grooves en percussie toe die perfect aansluiten op Safts experimentele stijl. Tacuma vult de ruimtes tussen melodie en ritme op met dikke, soulvolle baslijnen. Deze drie geluidslagen raken verstrengeld in de elektrische en akoestische gitaarpartijen van Hammer. Zijn expressieve spel gaat diep en zijn toon bevat vaak prachtige sustainmomenten.

‘Blind On Blind’ is een ambitieus album met een (free)jazzrock/avant-garde karakter en aantrekkelijke ritmes. Hammer koos de beste improvisaties, combineerde en monteerde die tot een coherent muzikaal werkstuk dat over de gehele linie iets spiritueels uitstraalt. Dat gevoel kan voor een deel worden verklaard door de aanwezige invloeden van illustere namen als Miles, Reed en Bowie die ieder op hun manier de grenzen binnen de muziek verlegden. Anderzijds is het de passie voor muziek en improvisatie die voelbaar is. Een buitengewoon fraai en enerverend album. (9/10)(AVA Interact Inc)

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *