Michael Varekamp schittert als Louis Armstrong

Louis
Foto (c) Dexter Reijsmeijer, http://www.dextairphotography.nl/

Zaterdagavond was het de vierde theatervoorstelling ‘Louis’, what a wonderful world‘ uit de voorjaarstour van 17 langs de Nederlandse theaters. In ‘Louis, what a wonderful world’ staat de jazzlegende Louis Armstrong (1901-1971) en zijn geboortestad New Orleans, tevens bakermat van de jazz, soul, country & western, hiphop etc. centraal.

Voorafgaand aan deze spectaculaire audio visuele experience was er een inleiding ter verdieping voor geïnteresseerde concertgangers. Dit vond plaats in de sfeervolle salon van de Stadsschouwburg Amstelveen en net als bij het concert zelf waren hier alle stoelen bezet. Trompettist/zanger Michael Varekamp en saxofonist Ben van den Dungen schetsten het leven van Louis Armstrong en zijn ongelofelijke betekenis voor de jazz. Erg leuk en interessant! Complimenten aan de musici en de Stadsschouwburg die deze inleiding mogelijk maakten. Zo kwamen we er namelijk achter, dat het katholieke New Orleans met zijn smeltkroes aan Caribische en Afrikaanse inwoners eigenlijk het enige logische decor kon zijn, waar een getalenteerde en gepassioneerde zwarte muzikant als Louis Armstrong tot een grote vernieuwer en wereldster kon uitgroeien. Ook dat het eigenlijk de vrouwen in het leven van ‘Satchmo’ waren die zijn carrière tot ongekende hoogte duwden, en verder dat hij als eerste de ‘swing’ introduceerde en dat hij er gevaarlijke gewoonten op na hield om zijn lippen in vorm te houden voor het trompet spelen.

De concert/filmvoorstelling zelf vervolgens was een groot succes en dat is in de eerste plaats te danken aan Louis Armstrong liefhebber, trompettist/zanger Michael Varekamp. Het roomwitte pak, pet en de kekke schoenen staken heel mooi bij zijn donkere huid af en gekoppeld aan zijn virtuoze trompetspel en zijn warme stem bracht hij Louis Armstrong en zijn muziek helemaal tot leven. Maar ook de andere muzikanten die tot de top van de Nederlandse jazz behoren zoals Ben van den Dungen (sax), Harry Emmery (bas), Erik Kooger (drums), Wiboud Burkens (piano/hammondorgel) en last but not least de supermooie zangeres-voordrachtkunstenares en theatermaakster Joy Wielkens droegen ertoe bij dat het publiek een geweldig jazzavontuur beleefde.

De hele setting op het toneel met het door de VJ Job Geheniau bemande barretje en de uitgelezen, levensgroot geprojecteerde, authentieke filmbeelden die het geheel begeleidden maakten dat het publiek zich middenin de jaren twintig van de vorige eeuw waande. Absoluut hoogtepunt was de uitvoering van de klaagzang ‘Flee as a bird tot the mountain’ die in de beroemde New Orleanse begrafenisstoeten gespeeld wordt en ook de magistrale solo van Harry Emmery op zijn bas en het prachtige nummer samen met Joy Wielkens ‘I’m a fool to want you’.

‘Louis’, what a wonderful world’ is het entertainment waar je op hoopt als je een kaartje koopt; een subliem avondje uit voor jong en oud!

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *