Jazztip: TaxiWars in BIRD

Wat krijg je als je de jazzy sax van klassiek geschoolde componist en saxofonist Robin Verheyen mengt met de donkere punkstem van dEUS-frontman Tom Barman? Juist, de experimentele, donkere en bij vlagen zwoele jazz van TaxiWars. Een niet voor de hand liggende samenkomst van twee werelden, die maakt dat de avond van woensdag 18 november in BIRD een hele bijzondere wordt.

TaxiWars-album-artwork-print-mediaklTom loves jazz
Dat dEUS-frontman Tom Barman een jazzliefhebber is geen groot geheim. Met de jazzsoundtrack van het door hem geregisseerde Any Way The Wind Blows (2003) en zijn compilatiealbums voor Blue Note en Impulse! liet hij deze liefde al aan de wereld zien. Vier jaar geleden vond Barman in saxofonist en componist Robin Verheyen de perfecte muzikant om een jazzy en experimenteel avontuur mee aan te gaan. Hardcore jazz-wonderkind Verheyen timmert al acht jaar aan zijn eigen weg in Brooklyn, New York en deelde het podium met Rave ‘zoon van John’ Coltrane. Bassist Nicolas Thys en drummer Antoine Pierre voegden zich bij het project en TaxiWars was geboren. De band hield haar vuurdoop op Gent Jazz en toert sindsdien langs verschillende podia in Nederland en België.

Hardcore jazz versus rokerige punk
TaxiWars is jazz. En niet omdat Tom Barman wat liedjes croont, begeleid door een kabbelend jazztrio. Dit is een band met hutkoffers vol muzikale bagage en een grote liefde voor jazz uit de early sixties. De muziek van Pharaoh Sanders, Archie Shepp en Charles Mingus, vol swing en het verlangen genregrenzen te doorbreken. Dat is ook precies waar Barman naar zocht: “Ik wilde dat TaxiWars scherp is, to the point.” In de eerste single, ‘Death Ride Through Wet Snow’, is die toon direct gezet. Het is experimenteel, donker, jazzy en bij vlagen zwoel. De rokerige stem van Barman in combinatie met de schelle sax van Verheyen maken van TaxiWars de meest spannende en muzikale taxirit die je ooit maakte.