Benjamin Herman Trio & Daniel von Piekartz (Bird Rotterdam, 23-04-2015)

Bird is hip. Geen ander woord kan de Rotterdamse jazzclub met de naam geleend van Charlie Parker beter omschrijven. Iedere Rotterdammer die zichzelf met dit drieletterwoord durft te omschrijven, moet dan ook een keer in Bird geweest zijn. Gelegen onder de Hofbogen vormt het sinds de opening in 2011 een verzamelplaats voor jazzliefhebbers in de breedste zin van het woord. Het is dan ook niet vreemd dat het trio van de hipste jazzsaxofonist van Nederland aangevuld met de jonge pianist/vocalist Daniel von Piekartz donderdagavond kon rekenen op een volle zaal.

benjamin-hermanBenjamin Herman behoeft weinig introductie. De van oorsprong Britse altsaxofonist is al jaren één van de toonaangevende muzikanten in de Nederlandse jazzscene. In zijn uiteenlopende projecten weet hij als geen ander de balans te vinden tussen grenzeloze creativiteit en het bereiken van een groot publiek. Naast zijn New Cool Collective heeft hij de laatste jaren voornamelijk projecten met zijn vaste trio bestaande uit Ernst Glerum (contrabas) en Joost Patocka (drums) gedaan. Vaak aangevuld met pianisten als Miguel Rodriguez en Ruben Hein.

Daniel von PiekartzDonderdagavond was het de beurt aan Daniël von Piekartz die ook al te horen was op het laatste album van Benjamin Herman ‘Trouble’. Hoewel het eerste stuk van de avond (Yakhal’ Inkomo) afkomstig is van ‘Café Solo’, een eerdere plaat van Herman, zal de rest van het concert voornamelijk uit stukken van het laatste album bestaan. Het kwartet begint zeer ingetogen en lijkt het enigszins rumoerige publiek op die manier tot stilte te willen brengen. Er is dan ook een strijksolo van bassist Ernst Glerum voor nodig om de zaal helemaal stil te krijgen. De bijna klassieke sound die hij uit de contrabas weet te halen zorgt voor het eerste hoogtepunt van de avond. Het is ook direct een voorbeeld van de diversiteit aan repertoire die Herman en kompanen het publiek voorschotelen. Zowel traditionele stukken van Henry Mancini en Fats Waller als soul en blues van Sly Stone en J.J. Cale komen voorbij. In elke stijl lijkt von Piekartz zich prima thuis te voelen. Hij komt zeer zelfverzekerd over en lijkt volledig op zijn gemak tussen de andere muzikanten.

Gaandeweg het concert wordt ook duidelijk dat het evengoed Daniël von Piekartz featuring Benjamin Herman had kunnen heten in plaats van andersom. Het trio speelt duidelijk in dienst van de jonge pianist en dat komt het concert zeker ten goede. Uiteraard laten de muzikanten afzonderlijk op het moment dat ze de ruimte krijgen duidelijk blijken tot de top van de Nederlandse jazz te behoren. Ze verzanden echter niet in muzikaal en technisch geweld waardoor zowel de composities als de stem van Daniël von Piekartz extra goed naar voren komen. In het laatste stuk van de avond en tevens titelsong van het album ‘Trouble’ laat von Piekartz nog even zien ook het publiek in een volle Bird te kunnen bespelen. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een doorbraak bij het grote publiek.

Aan het begin van de avond werd door Benjamin Herman al aangegeven dat dit waarschijnlijk één van de laatste keren zou zijn dat er in deze formatie werd gespeeld. Dat is uiteraard zonde maar niet getreurd. Daniël von Piekartz is namelijk druk bezig met een eigen album uit te brengen. Dat is dan weer goed nieuws. Het wordt echter afwachten of dit zonder het vakmanschap van het Benjamin Herman Trio ook tot zulke goede concerten gaat leiden.