Marius Beets kwartet (De Observant, 01-04-2015)

Marius Beets Kwartet,Amersfoort 1-4-'15Gisteravond was het weer een van die heerlijke jazz woensdagavonden in de Observant! Twee keer per maand kun je daar de top van de Nederlandse jazz scene horen en zien op, wat ik dan altijd ‘aanraakniveau’ noem. Jazz is een muzieksoort die je bij uitstek ‘live’ moet beleven. En als dat in een fijne, gezellige atmosfeer kan geeft dat een extra dimensie, omdat je dan optimaal in de energie en het enthousiasme van de muzikanten meegezogen wordt.

Bassist, componist Marius Beets trakteerde het publiek op een avondvullend programma van eigen, gedurende 25 jaar gemaakte composities. Dit leverde een geweldige avond op. Op de eerste plaats door de samenstelling van zijn kwartet (Simon Rigter tenorsax, Gijs Dijkhuizen drums en Peter Beets piano) maar vooral ook door de wijze waarop hij met veel onderkoelde humor inzicht gaf in de achtergronden en ontstaanswijze van zijn stukken. Mijn ervaring is dat bassisten zelfs als ze op een heel hoog niveau spelen zich erg, naar mijn smaak tè bescheiden opstellen en dat geldt zeker voor Marius Beets. Hij had voor de gelegenheid een akoestische en een elektrische basgitaar meegenomen en daarmee heb ik hem nooit eerder gezien! G

elardeerd met uitspraken als ‘hoe meer effecten hoe minder show’ introduceerde hij het ene na het andere mooie stuk en zo kwamen we erachter dat de akoestische basgitaar thuis naast zijn bank staat, klaar om direct te pakken als hem wat invalt. Dat hij aanvankelijk eigenlijk alleen in hardrock geïnteresseerd was. Vervolgens dat vader Beets alle drie zijn zoons een eigen stereo installatie gaf en dat diegene die ’s ochtends als eerste wakker werd de andere familieleden liet ontwaken met zijn knalhard schallende eigen muziekkeuze. Zo liet Peter voornamelijk Lionel Hampton en Oscar Peterson horen, Alexander Elvis Presley en Whitney Houston en Marius helden waren ZZ Top en Deep Purple! En nog veel meer grappige anekdotes, maar meer ga ik niet verklappen want Marius moet van deze avond een ‘tourprogramma’ maken en het dan allemaal in de beste jazzclubs door het hele land ten gehore brengen!

Aan het einde van het fantastische optreden riep uitbater Walrick Halewijn van de Observant de aanwezigen op om toch vooral ‘het woord te verkondigen’ en daarmee bedoelt hij; vertel het aan een ieder en enthousiasmeer vooral ook jongeren dat ze naar live jazz moeten komen luisteren. En daar wil ik graag bij deze gevolg aan geven!