Edison Jazz – World Award Gala (Muziekgebouw Eindhoven – 27-11-2014)

JazzZine_DSC_0083_DxO-EditAlweer voor het achtste jaar werden de Edison Jazz/World awards uitgereikt in het Muziekgebouw te Eindhoven. Je zou toch denken dat het winnen van een Edison (op de een jaar oudere Grammy na de oudste muziek award ter wereld) iets van prestige heeft en dat het publiek halsreikend naar zo’n avond uitkijkt. Het viel allemaal wat tegen. Lang niet alle prijswinnaars waren er om hun prijs op te halen en ook waren er veel lege plekken in de grote zaal van het Muziekgebouw. Jammer, want de mensen die er wel waren, hebben een mooie show gezien die live werd uitgezonden op Radio 6 en via internet en een weergaloos Metropole Orkest onder leiding van Jules Buckley.

Co de Kloet, dj bij Radio 6, was wederom de de host op deze avond. De prijzen werden in rap tempo opgenoemd. Mede door het feit dat de meeste prijswinnaars er niet waren om hun prijs op te halen. En minstens zo erg: zelfs de betrokken platenlabels zonden geen vertegenwoordiging om dan maar namens de winnende artiesten de award in ontvangst te nemen. Brad Mehldau had een bedankbrief geschreven die werd voorgelezen door De Kloet en welke je mee kon lezen op de Vidiwall. Greetje Kauffeld had een dag eerder haar prijs al uitgereikt gekregen van Joke Bruijs bij Omroep Max en ook dat filmpje werd afgespeeld op de Vidiwall. Ook Gregory Porter, met zijn CD ‘Liquid Spirit’ winnaar in de categorie ‘Jazz Vocaal’ ontving het beeldje een dag eerder, uit handen van Chef’Special-zanger Joshua Nolet, enkele uren voor aanvang van zijn optreden in Haarlem.

JazzZine_DSC_0057_DxOEn toch, toch was het een geslaagde avond. De optredens van de genomineerden voor de Publieksprijs (zangeres Giovanca, trio Kapok en altsaxofonist Bart Wirtz) waren spetterend. Niet alleen omdat ze zelf op het podium wilden knallen maar zeker ook door het Metropole Orkest achter hen. Het Sebastiaan van Bavel Trio was de eerste prijwinnaar die ook daadwerkelijk het podium betrad. Het trio speelde ‘The Ramster’van het album ‘As the Journey begins’. Van Bavel vertelde dat ze het album in twee dagen opgenomen hadden, in één ruimte. Het trio Kapok was echt zichtbaar blij met de Publieksprijs. Voor mij ook de terechte winnaars zonder iets af te doen aan de andere genomineerden. Met hun vernieuwende en frisse sound zijn ze, zeker live, een lust voor oog en oor. Je kunt zien dat ze goed op elkaar zijn ingespeeld; als er geïmproviseerd wordt door een van de bandleden, wordt dat naadloos opgepikt door de andere twee. De mannen hebben lol op het podium en dat hoor je direct terug in hun muziek.

Na de pauze is het podium voor Kurt Elling en die pakte dat podium ook. Deze gentleman had zo aan kunnen sluiten bij The Rat Pack. Zijn voorkomen en optreden komen wat gelikt over maar hij zet wel een zeer gedegen show neer. Elling zong stukken die gearrangeerd waren door zijn favoriete arrangeurs waaronder ‘Esperanto’ gearrangeerd door Vincent Mendoza, voormalig Metropole dirigent en ‘Norwegian Wood’ gearrangeerd door Laurence Hobgood waar hij al sinds 1995 mee samenwerkt. Hij bracht ook een nummer van zijn nieuwe album ‘Passion World’ wat gearrangeerd is door de Franse virtuoze accordeonist Richard Galliano met de titel ‘Love’s a tangled Road’. Elling laat ook horen dat scatten zeker een onderdeel van de jazz is. Na ieder nummer noemt hij de solisten van het Metropole Orkest en de interactie met hen en dirigent Jules Buckley is zeer goed. Gemaakt, misschien, maar goed, hij doet de moeite en zowel orkest als solisten nemen keer op keer het terechte applaus met een glimlach in ontvangst. Het siert Elling.
Bij alle instrumentale gedeeltes doet de Amerikaan een paar stappen opzij en toont daarmee professioneel respect. Ja, de kleine man is groot, maar hij beseft terdege met welk orkest hij het podium deelt. Elling krijgt de Oeuvreprijs Internationaal uitgereikt door de Eindhovense wethouder van Cultuur Mary-Ann Schreurs. De hele avond heb ik genoten van het geweldige Metropole Orkest, dat niet alleen in Europa maar ook elders in de hele wereld een begrip is, en terecht!

Tijdens en na het gala werden flyers uitgedeeld voor het behoud van het orkest voor het Nederlandse culturele landschap; Een trieste maar noodzakelijke realiteit anno 2014. Met dirigent Jules Buckley, die tijdens het concert van Elling helemaal opging in de muziek, moet het orkest vooral blijven doen waar ze zo bijzonder goed in zijn: naast klassiek vooral veel crossover arrangeren om een breder publiek te trekken, om dit vervolgens neer te zetten alsof ze niet anders gewend zijn.

Prijswinnaars: * Jazz Internationaal: Brad Mehldau & Mark Guillaan – Mehliana: Taming the Dragon * Jazz Nationaal: Sebastiaan van Bavel Trio – As the Journey Begins * Jazz World: Dino Saluzzi Group – El Valle de la Infancia * Jazz Soul: Janella Monae – The Electric Lady * Jazz Document: Miles Davis – The Original Mono Recordings * Jazz Totaal: Gregory Porter – Liquid Spirits * Oeuvreprijs Nationaal: Greetje Kauffeld * Oeuvreprijs Internationaal: Kurt Elling * Publieksprijs: Kapok

Foto’s (c) Arjan Aelmans, JazzZine.nl