Jason Moran brengt ode aan jazz-legende Fats Waller

De Texaanse jazz-pianist en componist Jason Moran brengt op zijn negende Blue Note-album ‘All Rise: An Elegy For Fats Waller’ een eerbetoon aan de legendarische muzikant Fats Waller. Op het album, geproduceerd door Don Was, wordt Moran muzikaal bijgestaan door zangeres en multi-instrumentaliste Meshell Ndegeocello. ‘All Rise: An Elegy For Fats Waller’ verschijnt op 12 september. Op 1 november staat Jason Moran met zijn trio The Bandwagon op het So What’s Next festival in Eindhoven.

all rise

Thomas Wright ‘Fats’ Waller (1904-1943) is een van de grootste jazz-entertainers ten tijde van The Great Depression (de jaren twintig en dertig in Amerika). Zijn invloedrijke spel, beter bekend als de ‘Harlem Stride Piano’, is te horen op klassiekers als ‘Ain’t Misbehavin’’, ‘The Joint Is Jumpin’ en ‘Ain’t Nobody’s Business’. De Texaanse jazz-pianist en componist Jason Moran herschreef voor het album ‘All Rise: An Elegy For Fats Waller’ twaalf nummers. Met de bewerking laat Moran zien dat de muziek van Waller betekenisvol is voor moderne jazz, hip hop en dance. “Fats Waller is a special kind of provocateur. It stems mainly from the fact that he was a singer as well as a pianist. Sometimes he was like an MC. It has always amazed me that a pianist whose playing was so deep could sing and keep a running commentary of what was going on around him all at the same time.”

Om de muziek van Waller te vertalen naar de eenentwintigste eeuw schakelde Moran de hulp in van een aantal vooraanstaande jazz-muzikanten waaronder zijn trio The Bandwagon met bassist Tarus Mateen en drummer Nasheet Waits, trompettist Leron Thomas en saxofonist Steve Lehman. De opnames en mix van ‘All Rise: An Elegy For Fats Waller’ is in handen van Bob Power, bekend van het klassieke hip hop geluid van A Tribe Called Quest, Common en The Roots. Maar het is de Amerikaanse zangeres en multi-instrumentaliste Meshell Ndegeocello die de grootste stempel op het album drukt. Met haar zwoele stem en haar onnavolgbare muzikaliteit is zij de eerste keuze van Moran geweest om met hem in dit prestigieuze project te stappen. “I asked myself what could be the extra layer, or the extra couple of layers, we might add to Fats’ music to provide a number of different ways for audiences to enjoy it? That’s when I reached out to Meshell. I wanted someone who could not only sing Fats’ lyrics, but be free with them, and also a musician more accustomed than I am to dealing with a crowd that’s on its feet. She was my only choice.”

Jason Moran (1975) wordt gezien als een van de grote jazz-talenten van de eenentwintigste eeuw. Met zijn opmerkelijke mix van avant gardistische jazz, hip hop, klassieke muziek en spoken word ontvangt hij talloze awards waaronder The jazz Journalists Association’s ‘Up-n-Coming Jazz Musician’. Hij componeerde werk voor Blue Note-artiesten als Charles Lloyd, Cassandra Wilson en Ravi Coltrane. Moran is tevens artistiek adviseur voor Jazzmuziek aan het Kennedy Center For Performing Arts in Washington. In 2010 werd hij toegevoegd in het ‘genius fellowship ‘ van the John D. and Catherine T. MacArthur Foundation, een Amerikaans stimuleringsfonds voor creatief talent.